• bety712

Dračí ovoce, choroby a škůdci

Hniloba stonků (Erwinia carotovora): Toto je nejškodlivější onemocnění pro pitaya. Příznaky se projevují chlorotickými skvrnami, které mohou pokrýt celý list, až způsobí vodnatou hnilobu. Konečná fáze je úplná destrukce rostliny.

Chemická kontrola v boji proti této chorobě není účinná, proto je třeba použít preventivní opatření, jako je: eliminace

napadeného rostlinného materiálu, udržování listů v suchu, zamezení poranění rostlin, dezinfekce řezných nástrojů atd.

Na obrázku je rostlina napadená hnilobou, kvůli vytrvalým dešťům v lednu 2023. Neustálé přívaly vody zcela zničily hlavní stonek u několika rostlin. Zajímavé ovšem je, že vrchní část je stále aktivní a přibývají nové listy.

Rybí oko (Dothiorella sp.): Příznaky tohoto onemocnění se projevují v listech přítomností malých kruhových hnědých skvrn s oranžovými tečkami uprostřed. K jeho potlačení se doporučuje provádět řadu preventivních opatření, jako je: výsadba zdravého materiálu, odstraňování napadeného rostlinného materiálu, udržování listů v suchu, zamezení poranění rostlin, dezinfekce prořezávacích nástrojů atd.

V případě silného napadení se používá minerální posyp HD Cupromix, který je vhodný pro ekologické zemědělství.

Antraknóza (Colletotrichum sp.): Houba, která způsobuje toto onemocnění, je zvýhodněna přítomností vysoké relativní vlhkosti a teploty (20-30ºC). Příznaky se objevují v listech a plodech s přítomností vpadlých kruhových černých skvrn.

Nejcharakterističtějším příznakem této choroby je vadnutí a kolaps rostlin. Na stoncích a výhonech jsou pozorovány kruhové hnědočerné skvrny, zatímco na plodech se tvoří propadlé nahnědlé skvrny pokryté růžovými nebo oranžovými výtrusy.

Pro zvládnutí tohoto onemocnění je třeba provést řadu preventivních opatření, jako jsou:

- Výsadba zdravého rostlinného materiálu.

- Eliminace zasaženého rostlinného materiálu.

- Dezinfekce použitých materiálů.

- Půdy s dobrou drenážní kapacitou.

S touto chorobou nemáme osobní zkušenost, ale často vídáme ovoce se znaky napadení na Českém trhu.

Škůdci:

Mravenci: s oblibou napadají mladé pupeny a během období sucha dělají velké díry i do hlavních listů. Likvidace mravenců je velmi komplikovaná, pokud se nechcete uchýlit k použití pesticidu.

Velmi dobře fungují lepové pásky, postřik z chilli papriček a včasný zásah.

125 zobrazení0 komentářů